Beseda podjetnik se
vse bolj uveljavlja in pridobiva na pomenu. Kljub temu, pa za številne
posameznike pomeni nezadovoljivo poznavanje, negotovost ali celo bojazen. Da bi
njeno obsežnost razumeli tudi izven običajnih tradicionalnih okvirjev, je bilo na
UP FM organizirano gostujoče predavanje z naslovom Kako postanem kreativen podjetnik?, na katerem je spregovorila mag. Nastja Mulej, ki je samostojna
podjetnica in edina licencirana trenerka metod kreativnega razmišljanja po dr.
Edwardu de Bonu.
S sproščeno predstavitvijo svoje podjetniške zgodbe v Kopru na
Fakulteti za management Univerze na Primorskem, dne 13.decembra 2012, je gostja mag. Nastja Mulej poudarila, da v
življenju dela izključno to, kar ima rada. Sebe opisuje kot entuziastko,
optimistko, racionalistko, radovednico, deloholičarko ter multipraktičarko. Ker
sprva sploh ni vedela kaj želi postati, je uspešno zaključila več šolanj. Danes
je magistra komunikologije, univerzitetna diplomirana sociologinja in
univerzitetna diplomirana ekonomistka. Diplomo opredeljuje kot kos papirja
oziroma kot vstopnico za »džunglo«, saj prave izpite začnemo delati šele v
praksi, torej v resničnem poslovnem svetu.
Toda kakšna je sploh vsebina dejavnosti, s
katero se podjetnica mag. Nastja Mulej ukvarja? Vedno so jo zanimali ljudje.
Želi jih naučiti veščine razmišljanja in sicer razmišljati bolj učinkovito,
konstruktivno, kreativno, sodelovalno in celovito, zato raziskuje, spodbuja,
poučuje in trenira koristno kreativnost. Do sedaj so nas vsi učili razmišljanja
z ocenjevanjem, kar pomeni na način, da zadevo prvo analiziramo, nato
kritiziramo in nazadnje še argumentiramo. Zagotovo vam je takšen način
razmišljanja dobro poznan. Nihče pa nas ni učil ustvarjalnega razmišljanja, razmišljanja
z vrednotami, načina, da poiščemo ali obstaja še kakšna druga možnost izven
ponujenega območja. In ravno ta drugačnost razmišljanja je pritegnila našo
gostjo. Želi ga vpeljati v vsako šolo in organizacijo, to je njen cilj, v
katerega je odločno usmerjena. Torej namen tega programa poimenovanega CoRT je,
da pomaga otrokom razviti oziroma se naučiti samostojnega razmišljanja.
Kreativno
razmišljanje pomeni, da razmišljamo »out of the box«, torej izven pomena
samoumevnosti, izven rutinskega
razmišljanja (kjer mora vsak naslednji korak ustrezati predhodnemu). Je orodje,
s katerim iščemo nove ideje in nove poti, ki so stalnica tako v zasebnem kot
poslovnem življenju. Takšen način razmišljanja je možno razviti oziroma se ga naučiti.
Naša gostja ga poučuje po metodah dr. Edwarda de Bona (eden najvplivnejših
mislecev, vodilna svetovna avtoriteta na področju kreativnega razmišljanja in
neposrednega učenja kot spretnosti). Izmed številnih tehnik za spodbujanje
kreativnega oziroma ustvarjalnega razmišljanja nam je predstavila tehniko Šest
klobukov, ki je orodje za timsko razmišjanje (6-8 ljudi). Torej gre za metodo
pararelnega razmišljanja, kjer vsi člani tima vzporedno predstavijo svoje
mnenje glede na smer oziroma vidik razmišljanja, ki je simbolično določen s
posamezno barvo klobuka. Z belim klobukom nevtralno razmišljamo o podatkih in
dejstvih, z rdečim smo usmerjeni na čustva in intuicijo, z rumenim iščemo
prednosti in koristi, s črnim pa slabosti (tveganja), z zelenim razmišljamo o
alternativah-novih idejah, katere pridobimo s tehnikami lateralnega
razmišljanja, z modrim pa načrtujemo in nadziramo proces ter povzamemo končni
zaključek. Metoda omogoča, da se vsakemu posameznemu vidiku razmišljanja ločeno
in bolje posvetimo, z zaključkom pa dobimo celovit vpogled oziroma končno sliko
o zadevi. Izognemo se alternativnim prepirom ob bahanju ali dokazovanju
lastnega prav, posledično temu pa predolgim sestankom.
Gostja je poudarila, da
ni zadeve, ki je ne bi mogli rešiti z metodo Šest klobukov. Seznanili smo se
tudi z lateralnim razmišljanjem, katero je bolj ustvarjalno, izzivalno ter
namerno usmerjeno v generiranje idej, katere se nadgrajujejo, dopolnjujejo, njihovo
kasnejše ovrednotenje pa temelji na logičnem razmišljanju. Spoznali smo dve
tehniki izmed mnogih, torej provokativno tehniko, kjer z uporabo besedice PO
vzpostavimo provokacijo-odskočno desko, da se z razmišljanjem premaknemo naprej
in dobimo nove ideje, novo razmišljanje. Na primer: PO hiša nima strehe. Torej
do česa nas pripelje ideja, če hiša nima strehe? Združitev dveh besed, ki logično
ne sodita skupaj, naši možgani avtomatično povežejo, torej znano z neznanim in
ustvarijo nove ideje. Naslednja tehnika lateralnega razmišljanja, katero smo
spoznali, je naključni izbor. Ker je najhitrejša tehnika, je zelo primerna, ko
nove ideje potrebujemo zelo hitro. Iščemo jih na osnovi naključno izbrane slike
ali besede, ki jih lahko najdemo v knjigah, revijah, imeniku itd. Tako naključno
izbrano izhodiščno točko (sliko, besedo) povežemo z obstoječo in spodbudimo več
novih idej.
Za v pomoč bodočim ali pa že obstoječim
podjetnikom nam je razkrila svoja številna koristna spoznanja, ki temeljijo na
dolgoletnih izkušnjah, iz katerih se je veliko naučila in so ji pomagale do
osebnega zadovoljstva in podjetniškega uspeha. V podjetju potrebujemo idejo in ekipo, saj posameznik
ne more vsega sam narediti. Zavedati se moramo, da se vsi dopolnjujemo in smo
soodvisni. Tudi različne osebnosti se dopolnjujejo, kar posledično zagotavlja medsebojno
razumevanje. Čeprav imamo veliko obveznosti, ne smemo pozabiti na svoje osebno
življenje, saj vsakdo, ki je nanj pozabil, ga je prej kot slej povozilo. Tega
pa si seveda nihče ne želi. Tudi mnenj ali nasvetov ne dajamo, dokler nas zanje
ne zaprosijo. Vsakega poslovnega partnerja je smiselno obravnavati kot
sodelavca, saj smo soodvisni ter z njim vsakodnevno poslovno sodelujemo. Nikoli
ne recimo »ne« (ne morem, ne znam, nočem, ne zmorem ipd.). Potrebujemo le
pogum, saj se lahko vse sproti naučimo. Vseh nas je strah, vendar potrebno je
iti preko svojega strahu, saj v poznanem ne bomo našli ničesar novega, ne bomo
ničesar doživeli. Od drugih se lahko veliko naučimo, zato moramo znati
poslušati, moramo biti odzivni in prilagodljivi,
svojim odjemalcem pojdimo nasproti, saj le zadovoljni nas bodo hvalili. Ne
iščemo krivca težav, saj kjer je težava, je tudi rešitev. Na težave gledamo
pozitivno, ker nam omogočajo osebno rast. Težave so vedno večje, mi pa smo
vedno bolj izkušeni in jih tudi vedno bolje rešujemo. Za stvari v katere
resnično verjamemo nikoli ne sprašujemo za dovoljenje, saj vse kar je novo je
bilo nekoč čudno-nenavadno. Naučiti se moramo biti podrejeni in nadrejeni, kar
nam zagotovo v življenju zelo koristi, saj je ego izredno škodljiva zadeva.
Zmožnost
odlaganja svojih želja nam omogoča varčevanje, kar nam zagotovo lahko zelo
koristiti. Zavedati se moramo, da pomanjkanje denarja je vedno obstajalo. Če
smo zadovoljni z malim, imamo zelo veliko, če pa imamo veliko, sploh nismo
svobodni, ker imamo veliko obveznosti. Vedno moramo imeti cilj in mu slediti.
Vedeti moramo kaj želimo. Ker so spremembe nenehne spremljevalke, naj se nam bi
50 % od načrtovanega uresničilo, vendar kljub temu načrtujemo. Podjetništvo ne
pomeni takojšen uspeh. Poskusimo in ponovno poskusimo, vztrajamo, dokler ne
uspemo. Iz neuspeha pa se lahko tudi veliko naučimo. Odločiti se moramo, ali
bomo lastniki ali bomo v lasti drugih. Če bomo lastniki oziroma podjetniki,
bomo najbolj svoboden človek na svetu. Če pa se odločimo, da bomo zaposleni,
bomo živeli za vrednote nekoga drugega. Gostja mag. Nastja Mulej pa je med
svojo predstavitvijo večkrat poudarila, da ni potrebno, da smo zaskrbljeni, saj
se vedno v življenju vse točke povežejo. Torej, le pogumno!
Zapisala: Doris Frank-Rajčić, študentka magistrskega študija UP Fakultete za Management
Ni komentarjev:
Objavite komentar